sobota, 11 kwietnia 2020

RECENZJA „Schizis” - Melissa Darwood




RECENZJA „Schizis” - Melissa Darwood

O książce:
Data wydania: 25 marca 2020
Liczba stron: 320
Kategoria: literatura młodzieżowa
Wydawnictwo: Media Rodzina

Opis książki:
Cześć, mam na imię Marcja, a to jest mój kanał na YouTubie. Jeśli chcecie wiedzieć, jak wygląda moje życie i z jakimi demonami zmagam się każdego dnia, to subskrybujcie mój kanał.

Wiem, że ten filmik trafi do uczniów w mojej szkole i, szczerze, mam to głęboko gdzieś. I tak od dawna wszyscy patrzą na mnie jak na wariatkę, bo nią poniekąd jestem. Nikt normalny, o zdrowych zmysłach, nie rozmawia z kimś, kogo nie widać, i nie próbuje kilkakrotnie odebrać sobie życia, prawda?
Jeśli więc macie podobne schizy, to lepiej znajdźcie sobie dobrego lekarza. Ja mam swojego psychiatrę, i psychologa… i mam też Kofiego. Kofi jest moim najlepszym przyjacielem, niesamowitym człowiekiem i facetem, dzięki któremu zaznałam najwspanialszych chwil w moim popapranym siedemnastoletnim życiu.

Subskrybujcie. Czekam na sto tysięcy subów, by raz na zawsze skończyć z tym piekłem i zdradzić Wam brutalną prawdę. Chcę zatrzymać to błędne koło. Życie powinno być przyjemne, nie sądzicie?
Dajcie znać w komentarzach, jak waszym zdaniem rozwinie się moja historia.

Jestem pewna, że żadne z Was nie domyśli się jej finału.
 

Moja opinia:
Byłam bardzo ciekawa tej książki, gdyż opis jest bardzo intrygujący. Do tej pory styczność z tą autorką miałam dzięki serii Wysłannicy, która niestety mi się nie podobała i dzięki powieści (Nie)zdobyta, którą pokochałam.

Nie wiedziałam, jak będzie ze Schizis, ale postanowiłam, że przeczytam tę książkę.

Marcja jest główną bohaterką w tej powieści. Jest siedemnastolatką, która założyła swój kanał na YouTube, gdzie opowiada o swoim życiu i trudnościach, z którymi się boryka. Postanowiła, że gdy zdobędzie sto tysięcy subskrybentów, opowie prawdę o swoim życiu, którą dotąd głęboko skrywała.

Postać Marcji bardzo mnie zaciekawiła. Nie do końca rozumiałam postępowanie nastolatki, która kilka razy podjęła próbę samobójczą, ma wyimaginowanego przyjaciela i… pragnie o tym opowiadać w Internecie! Było to dla mnie niepojęte, aczkolwiek z każdą stroną odkrywałam nowe fakty o tej bohaterce, które zmieniały mój dotychczasowy pogląd na jej zachowanie.

Melissa Darwood stworzyła z pozoru lekką powieść o życiu nastolatki, do której wplotła wiele mrocznych, trudnych rzeczy, oraz dodała różne ciekawostki. Mianowicie, jak można się domyślić dzięki tytułowi – w książce bazujemy na schizofrenii, która może mieć różne oblicza. Autorka przybliża nam spektrum tej choroby, podając również inne nazwy różnych przypadłości, o których do tej pory nie miałam pojęcia.
Przyznaję, że przeczytanie powieści, która przybliża schizofrenię, oraz inne dolegliwości było dla mnie prawdziwą przygodą. Nie sięgałam wcześniej po zbyt wiele pozycji z takiej tematyki, aczkolwiek kilka razy spotkałam się z nią w ekranizacjach.

Podoba mi się to, że autorka podawała czytelnikowi wartościowe informacje, opierając się na wiedzy naukowej, niemniej, nie czułam tu przesytu wiadomości, wszystko było dawkowane w odpowiednich porcjach, przez co nie jestem znudzona lekturą. Wręcz przeciwnie, mam nadzieję, że autorka idąc tropem tej powieści, pokusi się o napisanie kolejnych książek w podobnym stylu.

Szczerze polecam, „Schizis” to książka, która potrafi zainteresować czytelnika. Jest to powieść psychologiczna, którą mogą czytać zarówno nastolatkowie jak i osoby dorosłe i uważam, że każdy z nich znajdzie w niej coś dla siebie.

Świetna robota Autorko!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Popularne posty