poniedziałek, 1 kwietnia 2019


RECENZJA „Pozwól mi wrócić” B. A. Paris

O autorce:
Pisarka irlandzko-francuskiego pochodzenia. Dorastała w Anglii, ale większość dorosłego życia spędziła we Francji. Jej pseudonim literacki składa się z pierwszych liter imion pisarki oraz jej ukochanego miasta, w którym mieszkała przez 37 lat. Pracowała w branży finansowej i jako nauczycielka. Prowadzi z mężem szkołę językową. Z wykształcenia jest pedagogiem. Zadebiutowała powieścią „Za zamkniętymi drzwiami” (2017), dzięki której została dwukrotnie nominowana w plebiscycie Goodreads Choice Awards w kategoriach: kryminał i thriller oraz debiut autorski. Wcześniej pisała książki dla dzieci, sygnowane jej prawdziwym nazwiskiem.

O książce:
Data wydania: 11 lutego 2019
Liczba stron: 320
Kategoria: thriller
Wydawnictwo: Albatros

Opis książki:
Powieść autorki bestsellerowych thrillerów „Za zamkniętymi drzwiami” oraz „Na skraju załamania”.

Fin i Layla, młodzi i nieprzytomne w sobie zakochani, wyjeżdżają na wakacje do Francji. W drodze zatrzymują się w nocy na parkingu i kiedy Fin wraca z toalety, jego dziewczyny nigdzie nie ma. Fin opowiada policji, o tym, co zdarzyło się tej nocy. Są tacy, co nie wierzą w jego wersję i podejrzewają go o najgorsze. Nawet po latach. I tylko Fin wie, że nie powiedział policji całej prawdy. 

Po dziesięciu latach zaczyna jeszcze raz – w innym miejscu, z inną kobietą. I tak się akurat złożyło, że jest nią siostra jego zaginionej dziewczyny. Kiedy się zaręczają, Fin dostaje telefon. Ktoś z jego przeszłości widział Laylę. Ktoś podrzuca znaki kojarzące się jednoznacznie z Laylą. Ktoś wysyła mu maile, które doprowadzają go na skraj szaleństwa. Fin zaczyna podejrzewać wszystkich i coraz bardzie wierzy w to, że jego dawna ukochana żyje. I że jest bliżej, niż mu się wydaje.”


Moja opinia:
Po książki tej autorki sięgam w ciemno. „Za zamkniętymi drzwiami” to powieść, która rozkochała mnie w thrillerach psychologicznych. Natomiast „Na skraju załamania” była dla mnie nieco przewidywalna, zbyt lekka po debiucie tej autorki. Z niecierpliwością czekałam na trzecią powieść B. A. Paris, aby przekonać się, jaką historię otrzymam tym razem.

„Pozwól mi wrócić” to powieść o losach Finna. On tu gra pierwsze skrzypce, rozdarty między dwiema kobietami. Mężczyzna wciąż nie pogodził się z tym, co stało się przed laty we Francji. Zaginęła jego ukochana, kobieta, z którą pragnął spędzić życie. Jedna chwila, zbyt wiele emocji doprowadziło go do tego, że już zawsze obwiniał się za utracenie Layli.

Główny bohater po latach poszukiwań postanowił odpuścić. Zaczął żyć normalnie i związał się z Ellen, siostrą Layli. Oboje planują przenieść swój związek na wyższy etap i wciąć ślub. Jednak między nimi zaczyna nagle budować się mur w postaci Layli.
Czy ona wróciła?
Dlaczego nie odzywała się tyle lat?
Jakie są jej zamiary?
Dlaczego odzywa się akurat teraz?

Finn jest postacią, która ma problemy z panowaniem nad agresją. W sytuacjach stresowych przestaje myśleć logicznie. W niektórych momentach, co mnie poniekąd zaskoczyło.
Ellen to postać prostolinijna, zwyczajna, grzeczna, potulna. Nie wnosi nic ciekawego do akcji, aczkolwiek jest tu potrzebna, czytając zrozumiecie dlaczego.
Layla przez te wiele lat nieobecności stała się zupełnie inną kobietą. Zabrakło mi rozszerzenia jej postaci. Otrzymujemy tylko zdawkowe informacje o tym, co się działo, gdy zaginęła. Myślę, że z racji tego iż autorka zdecydowała się na narrację z dwóch perspektyw, to dobrze byłoby, gdyby opowiedziała nam więcej o Layli.

Książka mimo wszystko mi się podobała, chociaż historia w niej opisania jest nierealna. Raczej mało prawdopodobne jest jej zakończenie, w którym widać bujną wyobraźnię autorki. W każdym razie finał mi się podobał, gdyż nie byłam w stanie go przewidzieć. Szukałam różnych poszlak, analizowałam i nie wpadłam na to rozwiązanie.

Powieść przeczytałam na dwa razy (tylko dlatego, że musiałam iść spać). Nie chciałam się od niej odrywać, gdyż bardzo się wciągnęłam. Lubię thrillery tej autorki i to, jak manipuluje psychiką czytelnika. Zdecydowanie czekam na więcej książek spod pióra B. A. Paris.


1 komentarz:

Popularne posty